About

Biography

Jimena Muhlia, is a multidisciplinary artist from Mexico City; she currently lives and works in Los Angeles. She has experience in short film production design, editing, sound engineer, and cinematographer. In her history, she has participated in theater as a performer and dancer. She also has a background in architecture with a specialty in structural design.

She started in film in 2013, when she entered the Cinematographic Training Center, from where she graduated obtaining honorable mention with her short title “Lily <3”.
At the moment she is working on the script for her first feature, “Magda, wake up”, as well as the pre-production of her First Feature under the production of Pierrot Films. She is always looking to collaborate creatively with other artists, from Mexico City and Los Angeles.“Lily <3” (2020) premiered worldwide at FICM VIII, and in the USA at the Chicago LFF. She obtained the awards for “Best Photography, Children’s Revelation, Best Direction and Best Half-length Film” at the Crystal Screen Awards (CDMX Nov, 2020).“Evaporado” (2017), participated in several international festivals such as FICM XV (Morelia), ShortFest (Palm Springs), NYLFF (N.Y.), ZlinFF (Czech Rep.), FEMCine (Chile), etc. While “La Caja China” (2017), (GIFF 2018, CineAutopsia, MIFTVmx) received the bronze medal at the World Stage Design Taipei in 2017.

Biografía 

Jimena Muhlia, es una artista multidisciplinaria originaria de la Ciudad de México; en la actualidad vive y trabaja en Los Ángeles. Tiene experiencia en diseño de producción, edición, sonidista y directora de fotografía en cortometrajes. En su historial cuenta con participaciones en teatro como intérprete y bailarina. También tiene formación en arquitectura con especialidad en diseño de estructuras de donde nace el trabajo con la pintura abstracta.

Sus inicios en el cine comienzan en 2013, cuando ingresa al Centro de Capacitación Cinematográfica, de donde se gradúa obteniendo mención honorífica con su corto de titulación “Lily <3”. En su trabajo explora la relación entre el mundo cotidiano, un mundo que se parece al que ella ha visto, mientras que las fantasías de sus personajes exploran los anhelos más profundos, revelando de una forma lúdica eso que nos mantiene oprimidos, que pensamos que es prohibido.

Por el momento trabaja en la escritura de guión de su primer largo, “Magda, despierta”, así como en la pre producción de su Ópera Prima como directora bajo la producción de Pierrot Films.  Siempre está buscando colaborar creativamente con otros artistas, de la Ciudad de México y de Los Ángeles.

“Lily <3” (2020) Estrenó mundialmente en FICM VIII, y en USA en el Chicago LFF. Obtuvo los premios a “Mejor Fotografía, Revelación Infantil, Mejor Dirección y Mejor Mediometraje” en los Premios Pantalla de Cristal (CDMX Nov, 2020).

“Evaporado” (2017), participó en más de 20 festivales internacionales tales como FICM XV (Morelia), ShortFest (Palm Springs), NYLFF (N.Y.), ZlinFF (Rep. Checa), FEMCine (Chile), etc. Mientras que “La Caja China” (2017), (GIFF 2018, CineAutopsia, MIFTVmx) recibió la medalla de bronce en el World Stage Design Taipei en 2017.

Link to Press:

Free The Work page

Premios Pantalla de Cristal

Ausencia y paternidad: entrevista a Jimena Muhlia

Meet Jimena Muhlia: Filmmaker, Art explorer, Trained in architecture

Voyage LA

Evaporated (Evaporado)

Top 10 Films to Watch at Palm Springs ShortFest

InFocus: Latinx and Hispanic Cinema muestra el nuevo talento latino en el séptimo arte

New Filmmaker Los Angeles

Chouftouhonna feminist FF

Blue Cat FF

The Final Cut: Los highlights del GIFF

Filmografía / Filmography

  • Lily <3”: 2020, 24 min. Docufiction. Digital Color.
  • “Partícula Suspendida” / “Volatile (a suspended particle)”: WIP, 25 min. Experimental short Documentary, Mixed media (HD, 16mm, still photos). DOP: Marta Moreno y Jimena Muhlia.
  • Buffalo Boys” : 2020, 10 min. Short Narrative. Dir: Paul Sbrizzi. DOP: Jimena Muhlia.
  • “Green Fire” : 2019, 7 min. Short Experimental. Dir: Carl Schmitz. DOP: Jimena Muhlia.
  • “Mirada sobre mirada, West Side Story”: 2020, 11 min. Experimental short Documentary, HD B/N.
  • “México Bárbaro II/ Vitriol”: 2017, 6 min. Short Terror. Dir: Michelle Garza. Prod. Designer: Jimena Muhlia.
  • “Evaporado” / “Evaporated”: 2017, 15 min. Short Narrative, 16mm color.
  • “Making Of, Cría Puercos”: 2017, 18 min. Behind the scenes.
  • “La Caja China”/ “A Chinese Box”: 2016, 4 min. Short Experimental, HD.
  • “Después de los pájaros”/ “After the birds”: 2015, 4:40 min. Short Narrative, 16mm color.
  • “De Noche Todos Los Gatos Son Pardos”/ “At Night, All Cats Are Gray”: 2014, 5 min. Digital.
  • “Algo de Lola”/ “Something about Lola”: 2014, 7 min. Short Narrative, 16mm B/N.
  • “Stella Maris”: 2009, 18 min. Short Narrative. Dir: Marie Benito. Prod. Designer: Jimena Muhlia.

Notes from the Director

I like to think that cinema is a whole series of production elements that can be planned, however at the time of filming, all these elements become only a support for the magic of cinema to appear spontaneously, and for that you need patience to let things happen.“Lily” is a movie that came up when visiting Audrey Jean Delaney on her birthday, February 2018. When I saw how she expressed herself with a natural scenic talent being only 5 years old, I didn’t hesitate to want to work with her, directing her, it was like a challenge for me because she is also very restless. I know her house and her family and wrote her a story, which looks a bit like hers; that of a girl who fills a certain paternal gap in the male figures that appear in her life. The way in which Audrey play with Stephen, my partner and friend of her family, seemed to me of a beauty where there was authentic trust and brotherly love, full of laughter and joy, which I had not seen in a long time; It is more common to see and hear stories of violence and abuse. So I thought about making a movie where I could show that coexistence, with the tricks of the cinema. The next step was to find someone who had experience with the cameras, with whom I had already worked and with whom I also felt a friendly relationship; since I had to take a minimum crew with which we would have to film this movie inside Audrey’s house, in San Diego CA, for 15 days; so I thought about Tomás García Agráz, with whom I worked in my previous short. Another indispensable element was to think in the Director of Photography, J. Daniel Zúñiga, was a key piece for the film that I imagined in my head to happen; it was essential that there be a relationship of understanding beyond words and a love of brotherhood that would help consolidate a team willing to follow improvisation scenes that entered a field of docufiction.

We produced about 20 hours of material where we had to extract a 25-minute film that showed the essence of the relationship that was created between Tomás and Audrey during filming, a somewhat chaotic experience where “magic” arose as a result of the patience, sometimes in the 30th minute of running the camera and waiting for the essence I was looking for to happen. This extract, the edition, came to life in the sound design stage, thanks to Daniel Loustaunau, Andrés Arzate and the musical composition of Tomás himself, with whom we managed to find the sound world that completes “Lily <3”.

Apuntes del Director 

Me gusta pensar que el cine es una serie de elementos de producción que se planean, sin embargo, al momento de filmar, todos esos elementos son sólo una base para que la verdadera magia del cine aparezca, casi siempre, espontáneamente, y para eso se necesita paciencia para dejar que eso suceda.

“Lily <3” es una película que surgió al visitar a Audrey Jean Delaney en su cumpleaños, un febrero del 2018. Cuando vi cómo se expresaba con un talento escénico natural teniendo sólo 5 años, no dudé en querer trabajar con ella, dirigiéndola, fue como un reto para mí porque también es muy inquieta. Conozco su casa y a su familia y le escribí una historia, que se parece un poco a la suya; la de una niña que llena cierto hueco paternal en las figuras masculinas que aparecen en su vida. La manera en la que Audrey se desenvolvía con Stephen, mi pareja y amigo de su familia, me parecía de una belleza en donde había auténtica confianza y amor fraternal, llena de risas y juego, que no había visto en mucho tiempo; es más común ver y oír historias de violencia y abuso. Así que pensé en hacer una película en donde pudiera mostrar esa convivencia, con los trucos del cine. El siguiente paso era encontrar a alguien que tuviera experiencia ante las cámaras, con el que ya hubiera trabajado y con quien sintiera ademas una relación de amistad; puesto que debía llevarme un crew mínimo con el que tendríamos que filmar esta película dentro de la casa de Audrey, en San Diego CA, por 15 días; así que pensé en Tomás García Agráz, con quien trabajé en mi corto anterior. Otro elemento indispensable era pensar en el Director de Fotografía, J. Daniel Zúñiga, era pieza clave para que la película que me imaginaba en mi cabeza sucediera; era esencial que hubiera una relación de entendimiento más allá de las palabras y un cariño de hermandad que ayudara a consolidar un equipo dispuesto a seguir escenas de improvisación que entraban en un terreno de docuficción.

Producimos cerca de 20 horas de material en donde teníamos que extraer una película de 25 minutos que mostrara la esencia de la relación que se creo entre Tomás y Audrey durante el rodaje, una experiencia un poco caótica en donde la “magia” surgía producto de la paciencia, a veces en el minuto 30 de dejar correr la cámara y esperar que la esencia que buscaba sucediera. Esta edición, cobró verdadera vida en la etapa de diseño sonoro, gracias a Daniel Loustaunau, Andrés Arzate y a la composición musical del mismo Tomás, con quienes logramos encontrar el mundo sonoro que completa a “Lily <3”.